Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului IMM.

Română (România)Russian (CIS)
Banner
Banner
Banner
News

 Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului IMM a organizat în perioada 28 - 29 noiembrie 2012 seminarul ,,Practici de Succes în susţinerea IMM din regiunea Mării Negre”, care s-a desfăşurat la  Hotelul Regency, str. Sfatul Ţării 17.

 

Obiectivul conferinţei a fost sporirea accesului la informaţii privind mediul de afaceri din ţările bazinului Mării Negre, precum şi de a disemina cele mai bune practice din domeniul turismului, TIC şi maritim din Grecia, Bulgaria, Romanîa, Ucraina, Italia şi Republica Moldova.

 

În cadrul Proiectul “Black Sea Network for Regional Development (BlasNET)” s-a efectuat studii de fezabilitate privind necesităţile IMM-urilor în domeniul serviciilor de suport în afaceri, iar rezultatele acestora au fost prezentate la seminar.

 

Studiile au identificat problemele şi nevoile specifice ale grupurilor ţintă din fiecare ţară din regiune, iar partenerii vor găsi soluţii optime pentru redresarea situaţiei.

 

În cadrul evenimentului au participat partenerii proiectului: Agenţia Regională pentru Antreprenoriat şi Inovaţii – Varna (RAPIV), Bulgaria; Universitatea Aristotel din Salonic - Comitetul de Cercetare Privind Inovaţia Urbană şi Regională (URENIO), Grecia; Patronatul IMM Constanta (PIMM), România, Agenţia pentru Dezvoltare Economică din Sevastopol, Ucraina, Odisseus, Italia (partener asociat) precum şi organizaţii pentru susţinerea IMM-urilor agenţii de dezvoltare a antreprenoriatului, organizaţii care reprezintă IMM-uri, specialişti de la universităţi, experţi în afaceri care pot oferi asistenţă de specialitate şi antreprenori.

 

De asemenea, la eveniment  au fost invitaţi Directorul Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din Moldova, dna Svetlana Lazăr, reprezentantul Simpals, dl. Dorian Doronceanu, Directorul Vatrei strămoşeşti din Moldova, dl. Laţcu Anton şi Managerul în vînzări, dl. Catalin - Mihai ANGHEL din Constanţa, Romania. 

 

Workshop-ul a oferit posibilitatea identificării prin intermediul colaborării, a schimbului de experienţă şi a efortului colectiv al partenerilor şi participanţilor soluţii pentru întărirea sectorului IMM-urilor şi pentru a stimula antreprenoriatul în ţările partenere în cele trei domenii pioritare industrie navală, ICT şi turism, iar studiile efectuate vor fortifica şi mai mult dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii.

Prezentări

Poze în cadrul conferinţei.

Friday, 23 November 2012 15:39

Un nou Incubator de Afaceri în R.Moldova

Published in Comunicate de presă Written by Victoria Mudreac

  Un nou Incubator de Afaceri în R. Moldova

 

La 23 noiembrie curent, la ora 11.00, a avut loc deschiderea oficială a Incubatorului de Afaceri din or. Rezina, strada Sciusev 9\3.

La ceremonia de deschidere au participat Domnul Valeriu LAZĂR, viceprim-ministru, ministrul economiei; Şeful Secţiei Politică şi Economie  a Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova, Dl Wicher Slagter, reprezentanţii autorităţilor publice centrale şi locale, mediului de afaceri, comunităţii locale, reprezentanţii proiectelor internaţionale, mass-media.

 Incubatorul de afaceri din Rezina (IAR) reprezintă o instituţie, care oferă antreprenorilor cu idei de afaceri viabile şansa de a le realiza într-un mediu potrivit. Companiile rezidente beneficiază de spaţii de producere şi oficii la preţuri reduse, consultanţă şi instruire antreprenorială, suport consultativ la achiziţionarea echipamentului, costuri de administrare reduse, alte facilităţi şi avantaje.

 Ministrul Economiei dl. Valeriu Lazăr în discursul său a menţionat  că dezvoltarea Incubatoarelor de afaceri este sprijinită prin programul UE de suport sectorial „Stimularea Economică în Zonele Rurale” şi este un instrument foarte bun de încurajare a afacerilor în R. Moldova, dar şi o metodă de educare a spiritului antreprenorial în societate. ”Este foarte important la acest moment să consolidăm sectorul privat, să-l dinamizăm, să-l facem competitiv, aşa încât să aibă impact şi pentru cetăţenii noştri de pe celălalt mal al Nistrului. Din acest punct de vedere deschiderea unui incubator aici, la Rezina, este un pas spre multiplicarea acestei practici şi în stânga Nistrului. De aceea preconizăm lansarea unui incubator de afaceri în primele luni ale anului viitor şi la Coşniţa, Dubăsari. Cred că este datoria noastră morală să ne susţinem cetăţenii din Transnistria să-şi dezvolte afacerile. Atunci când intreprinderile incubate vor ajunge la un nivel de stabilitate şi autonomie, acestea vor putea părăsi Incubatorul şi vor funcţiona în continuare pe cont propriu, făcând faţă concurenţei şi pe termen lung” – a declarat ministrul Economiei în adresarea sa către antreprenori.

 De asemenea, Şeful Secţiei Politică şi Economie  a Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova, dl. Wicher Slagter, a acentuat că deschiderea Incubatorului de Afaceri din Rezina reprezintă un suport important pentru dezvoltarea IMM-urilor din Moldova.

Incubatorul de Afaceri din Rezina deţine o suprafaţă de 1 600 metri pătraţi şi găzduieşte pentru început 15 companii, inclusiv întreprinderi orientate spre producere, care vor crea, ca rezultat, cel puţin 60 locuri noi de muncă.

Domeniile de activitate ale agenţilor economici rezidenţi ai Incubatorului de Afaceri din or. Rezina sunt următoarele: servicii de consultanţă în domeniul tehnologiilor informaţionale şi studierii limbilor engleză şi franceză; prestarea serviciilor de publicitate; confecţionarea articolelor de vestimentaţie; prestarea serviciilor turistice; servicii de cosmetologie; servicii de proiectare şi amenajare a spaţiilor verzi; servicii de alimentaţie publică; servicii de deservire a aparatelor de casă; servicii de elaborare a proiectelor în construcţii; confecţionarea mobilei; confecţionare de uşi şi ferestre termopan; servicii de contabilitate.

Menţionăm, că în anul 2012 se vor crea încă două incubatoare de afaceri în raioanele Sîngerei şi Dubăsari.

La moment, se finisează procesul de renovare a clădirii pentru Incubatorul de Afaceri din Raionul Dubăsari.

În contextul expuse, Guvernul Republicii Moldova apreciază rolul sectorului IMM la dezvoltarea economiei naţionale. Experienţa Uniunii Europene ne demonstrează că sectorul IMM poate avea o contribuţie substanţială la realizarea PIB-ului, crearea de noi locuri de muncă, diversificarea pieţei cu mărfuri şi servicii, stimularea exporturilor. 

 

Notă: Incubatorul de Afaceri din Rezina este al 3-lea incubator creat cu suportul financiar al UE, în baza Matricei de Politici pentru Programul de suport Sectorial ,,Stimularea Economică în Zonele Rurale”, în concordanţă cu priorităţile Guvernului RM de creare a infrastructurii de suport în afaceri adecvate necesităţilor mediului de afaceri, preponderent în zonele rurale.

 

 

 

 

Tuesday, 20 November 2012 16:08

Invitatie pentru presa

Published in Anunţuri Written by Victoria Mudreac

 Invitaţie pentru presă: Reprezentanţii instituţiilor media sunt invitaţi să participe vineri, 23 noiembrie curent, la evenimentul de lansare a Incubatorului de Afaceri din Rezina.

La ceremonia de deschidere va participa Valeriu LAZĂR, viceprim-ministru, ministru al Economiei, Dirk SHUEBEL, Şeful Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova, autorităţi publice centrale şi locale, reprezentanţi ai mediului de afaceri, comunităţii locale, reprezentanţii proiectelor internaţionale.

Incubatorul de afaceri din Rezina va găzdui companii din domeniile  producerii si serviciilor. Cel puţin 40% din rezidenţi vor fi orientaţi spre producere, 60% vor lucra în sfera prestării serviciilor, cum ar fi contabilitate, în domeniul juridic, servicii de consultanţă în afaceri, etc.

Evenimentul va avea loc la orelele 11:00, str. A. Șiusev 9/3, or. Rezina. Transportul va fi asigurat de Ministerul Economiei, vineri la orele 8:40, la intrarea în clădirea Guvernului din str. G. Bănulescu-Bodoni. Rugăm reprezentanții mass-media să confirme participa la eveniment până joi, 22 noiembrie, orele 15:00. Pentru mai multe detalii ne puteţi contacta la nr. de tel (022) 250667, serviciul de informare şi comunicare cu mass-media, Ministerul Economiei şi serviciul de comunicare cu mass-media ODIMM, tel: (22) 22 53 84.

 

 

 

Astăzi, 2 noiembrie 2012 a avut loc evenimentul de lansare a Proiectului Regional:

«Antreprenoriatul feminin –

un motor de creare a locurilor de muncă în Europa de Sud Est”.

Scopul general al Proiectului este promovarea Antreprenoriatului feminin în Europa de Sud Est prin intermediul unor practici mai bune, combinate cu eforturile sectorului public şi privat pentru crearea reţelelor şi asociaţiilor de femei antreprenori la nivel naţional şi internaţional.

Obiectivul Programului este:

  • Iniţierea/consolidarea cadrului pentru susţinerea politicilor în domeniul antreprenoriatului feminin în ţările beneficiare: Albania, Bosnia şi Herţegovina, Croaţia, Cosovo, Macedonia, Muntenegru, Moldova, Serbia, Turcia pe baza celor mai bune practici.
  • Consolidarea reţelelor/asociaţiilor de femei antreprenori dintre ţările beneficiare în vederea susţinerii femeilor antreprenori şi reprezentării mai bune a intereselor lor.
  • Grupul ţintă a proiectului sunt:
  • Funcţionarii publici;
  • Politicienii;
  • Membrii parlamentului;
  • Reţele şi asociaţii a femeilor antreprenoare din regiunea SEE;
  • Societatea civilă;
  • Organizaţiile de apărare a drepturilor;
  • Camerele de comerţ.

 

Principalele activităţi ale proiectului:

-       Organizarea evenimentelor regionale (seminare, conferinţe etc);

-       Efectuarea unui studiu a femeilor antreprenoare de către Bosnia, Macedonia şi Herţegovina;

-       Crearea reţelelor naţionale a femeilor antreprenoare;

-       Instruirea femeilor antreprenoare;

-       Instruirea formatorilor;

-       Organizarea Tîrgului femeilor antreprenoare din Europa de Sud Est.

-       Etc.

La eveniment au participat reprezentanţe a sectorului public şi cel privat, a asociaţiilor de femei şi a proiectelor internaţionale.

 

Dna Iulia IABANJI – Directorul general ODIMM a menţionat ,,Noi femeile vrem să fim auzite şi să ne asociem, pentru a crea parteneriatul femenin”. De asemenea, doamna director a salutat deschiderea oficială a proiectului, accentuînd că este o oportunitate ideală de implicare şi promovare a femeilor antreprenoare din R. Moldova.

Acest proiect va fi realizat în 9 ţări din Europa de Sud-Est, inclusiv şi in Republica Moldova pe un termen de 3 ani (2012-2015).

Pentru informaţii adiţionale despre proiect, contactaţi la numărul de telefon 0( 22) 23 89 06, email This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it , persoana de contact: Tatiana Batuschina

Thursday, 18 October 2012 12:52

CONCURS!!!

Published in Anunţuri Written by Victoria Mudreac

 

CONCURS!!!

ODIMM anunţă Concursul Anual “Cel mai activ ofiţer de credit!”

In cadrul concursului vor fi evaluate realizările ofiţerilor de credit care au eliberat, pe parcursul

anului 2012, cele mai multe credite cu garanţia financiară a ODIMM.

 

Premiu: “LAPTOP!”

Rezultatele vor fi anuntate în luna ianuarie 2013!

Pentru detalii, Vă rugăm să ne contactaţi la numărul de telefon: /022/225-001

Persoana de contact: Viorica Cerbuşcă

  La data de 16 octombrie curent, ora 14.00 a avut loc Concursul Naţional Anual „IMM – model de responsabilitate socială”, organizat de către Reţeaua Pactului Global Moldova în colaborare cu Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului întreprinderilor Mici şi Mijlocii (ODIMM). Evenimentul a avut loc în cadrul Conferinţei Internaţionale a întreprinderilor Mici şi Mijlocii „Sectorul IMM → Moldova 2020”.

 

Anul acesta, Ceremonia de Decernare a Premiilor a fost la cea de a III-a ediţie a Concursului Naţional anual „IMM – model de responsabilitate socială” şi are ca obiectiv stimularea companiilor, de a se implica voluntar în activităţi sociale şi de mediu.

Concursul a fost organizat în perioada septembrie - octombrie curent şi este adresat întreprinderilor micro, mici şi mijlocii, care în anul 2012, în mod voluntar, au înregistrat preocupările de ordin social şi de ocrotire a mediului în cadrul activităţilor de afaceri.

 

întreprinderile Mici şi Mijlocii concurente au fost evaluate conform Formularului de Aplicare prezentate comisiei de evaluare compusă din membrii Reţelei Pactul Global Moldova.

 

în cadrul concursului au fost premiate de către membrii Reţelei Pactul Global Moldova următoarele întreprinderi:

 

a) protecţia mediului înconjurător – StudautoNord SRL, raionul Sângerei;

b) respectarea condiţiilor de muncă a angajaţilor – Jenim Produc&Com SRL, raionul Cahul;

c) integrare socială şi sprijinul acordat comunităţii – Lilia Donici II, raionul Donduşeni;

Premiul Special  a fost înmânat  întreprinderii OLDINCOM – PLUS SRL din raionul Călăraşi, care a realizat acţiuni importante în câteva dintre domenii sus menţionate.

Premiile pentru câştigători au fost oferite de membrii Reţelei Pactului Global Moldova, şi anume: Orange Moldova SA şi BC Moldova-Agroindbank SA.

 


Responsabilitatea socială corporativă (RSC) vizează integrarea de către companii, în mod voluntar, a preocupărilor sociale şi de mediu în cadrul activităţilor lor de business şi în interacţiunea cu diferite grupuri relevante pentru afacere. în general, RSC este caracterizată de următoarele aspecte: antreprenoriat responsabil; iniţiative voluntare ce depăşesc cerinţele legislative şi obligaţiile contractuale; activităţi în beneficiul angajaţilor, grupurilor relevante pentru afacere (inclusiv societatea în ansamblul său) sau mediul; contribuţie pozitivă în ceea ce priveşte grupurile ţintă vizate şi minimizarea efectelor negative pentru altele (inclusiv mediul); activităţi regulate mai degrabă decât evenimente singular.

 

Reţeaua Pactului Global Moldova este o organizaţie patronală lansata la 28 noiembrie 2006. Reţeaua este alcătuita o serie de companii naţionale şi multinaţionale care îşi desfăşoară activitatea pe teritotiul Republicii Moldova. Aceste companii au aderat la principiile universale privitor la protecţia drepturilor omului, standardelor muncii şi mediului înconjurător garantând respectarea şi promovarea responsabilităţii sociale în cadrul comunităţii.

 

 La 16 octombrie curent, Ministerul Economiei şi Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului întreprinderilor Mici şi Mijlocii, a organizat Conferinţa Internaţională a întreprinderilor Mici şi Mijlocii cu genericul   „Sectorul IMM → Moldova 2020”, desfăşurată în cadrul „Săptămânii Europene a întreprinderilor Mici şi Mijlocii”.

La eveniment au participat în jur de 250 de persoane, reprezentanţi ai mediului de afaceri, ai autorităţilor publice centrale şi locale, organizaţiilor de stat, private şi ne-guvernamentale şi a altor instituţii, care activează în domeniul susţinerii dezvoltării IMM-urilor.

Cu cuvînt de salut la deschiderea Conferinţei au fost dl. Valeriu Lazăr, viceprim-ministru, ministru al economiei, Excelenţa sa dl. Dirk Schuebel, Ambasadorul UE în Republica Moldova, dl. Abdoulaye Seck, Directorul Băncii Mondiale pentru Republica Moldova şi Excelenţa Sa, Dna Ingrid Tersman, Ambasador al Suediei   în Chişinău.

Ministrul Economiei dl. Lazăr a precizat că evenimentul reprezintă o platformă de comunicare foarte importantă între IMM-uri, autorităţi, instituţii de finanţare, etc. Pentru crearea politicilor eficiente, Ministerul Economiei are nevoie de comunicare permanentă cu reprezentanţii sectorului IMM-urilor, iar semnale ce vizează viaţa cotidiană, problemele practice cu care se confruntă agenţii economici, sunt foarte importante pentru noi, fiind luate în calcul atunci cînd sunt elaborate politici în sector."

Dna Ingrid Tersman, Ambasadarea Suediei în Chişinău a menţionat, că colaborează activ cu Guvernul RM în vederea implementării proiectelor de susţinere a antreprenoriatului în R.Moldova, inclusiv UTA Găgăuzia şi Tiraspol.

De asemenea, dl. Abdoulaye Seck, Directorul Băncii Mondiale pentru Republica Moldova a remarcat o latură pozitivă la adresa mediului de afaceri din RM şi anume creşterea numărului IMM cu 30% mai mult faţă de anii precedenţi. ,,IMM în RM anul acesta au puncte forte” a menţionat dl. Seck. în contextul celor expuse dl. Director a menţionat că RM are o piaţă de desfacere mică de aceea, companiile trebuie să se orienteze spre export. „Moldova se află pe locul 141 în lume după export”, aceasta nu este un indicator bun şi trebuie de lucrat la capitolul dat.

 

In cadrul Conferinţei de lucru s-au organizat 3 panele, cu următoarele tematici.

 

-  Antreprenoriatul feminin în Republica Moldova.

-  Competenţă pentru competitivitate.

-  Infrastructura de suport în afaceri.

 

La panelul ,,Antreprenoriatul feminin în Republica Moldova”, au participat în jur de 50 de participante, care au discutat despre problematica implicării femeii în afaceri, despre dezvoltarea politicilor specifice pentru susţinerea femeilor în crearea şi dezvoltarea IMM-urilor, despre crearea reţelelor şi elaborarea programelor de mentorat pentru a încuraja femeile să demareze afaceri noi. Tot în cadrul panelului de lucru au fost prezente cîteva exemple de succes a femeilor antreprenoare, care au povestit istoria lor de iniţiere şi gestionare a unei afaceri, „nu este uşor, dar nici imposibil”, menţionează Dna Ruslana, directorul SRL Chromotime.

 

Femeie de succes în afaceri este şi Silvia Lazu, fondatoarea SRL ,,Bombonici” din satul Sadaclia rl. Cimişlia. Mamă a 4 copii, Silvia aspira de mică să devină designer vestimendar, iar copii ei au devenit modele pentru noile hăinuţe improvizate de fondatoarea ,,Bombonici”. Cu ajutorul financiar al rudelor, Silvia a creat o afacere de familie, care îi aduce un profit constant şi o satisfacţie spirituală.

 

La moment afacerea are peste 60 de angajaţi, care sunt instruiţi şi ghidaţi de însuşi fondatoarea ,,Bombonici”, iar pe viitor planifică să-şi extindă afacerea, deja fiind orientată spre export.

Acest Panel s-a finisat cu un set de concluzii şi recomandări din partea participantelor şi anume:

 

-          Lansarea şi dezvoltarea liniilor de credit cu dobândă subvenţională pentru femeile antrprenoare;

-          Elaborarea Programelor speciale de finanţare a femeilor cu abordare integratoare;

-          Imbunătăţirea şi Sporirea accesului la informaţii (crearea ghişeelor unice);

-          Acordarea sprijinului organizaţiilor şi asociaţiilor de femei la nivel naţional, şi integrarea acestora în reţelele europene şi globale;

-          Sporirea Investiţiilor Donatorilor în Abilitarea Economică a Femeilor;

-          Implicarea sectorului privat în promovarea principiilor de abilitare a femeilor (principiile UN Women/Global Compact);

-          Crearea reţelelor şi elaborarea programelor de mentorat pentru a încuraja femeile să demareze afaceri noi;

-          Acordarea gratuită a serviciilor de consultanţă pentru IMM-urile gestionate de femei orientate spre export;

 

In cadrul panelului ,,Competenţă pentru competitivitate”, a fost moderator Siria Taurelli, Senior Specialist in Governance and Lifelong Learning – Country Manager. La panelul dat s-a discutat despre   importanţa competenţei în afaceri, precum şi impactul colaborării dintre sectorul public şi cel privat pentru a pregăti cadre pentru antreprenoriat. La panel au participat 50 de persoane, care au venit cu propuneri de final a panelului şi anume:

-          Crearea unei Agende naţionale pentru Dezvoltarea Competenţelor;

-     Examinarea oportunităţii creării Fondului Naţional pentru Dezvoltarea Competenţelor pentru mobilizarea resurselor.

-          Negocierea cu partenerii de dezvoltare pentru participare în proiectul internaţional ”STEP SKILLS”   în vederea evaluării profilului competenţelor forţei de muncă, etc

 

Panelul 3 ,,Infrastructura de suport în afaceri” a fost moderat de Philip Santens, Lider de echipă al Proiectului “Stimularea Economică în Regiunile Rurale” (ESRA). Infrastructura de suport în afaceri este o combinaţie ideală între zonele economice libere, incubatoarele de afaceri, care necesită de   a avea acces mai rapid la finanţare, training-uri, consultare şi conciliere.

 

La acest panel s-au înscris aproximativ 80 de persoane, care au discutat despre Infrastructura de Support in Afaceri, fiind o combinatie ideală a unei infrastructuri fizice (zone economice libere, incubatoare de afaceri,..) şi infrastructura serviciilor (accesul la finanţare, training-uri, consulting/consiliere…). Acestea trebuie să activeze intr-un singur loc (o abordare gen ghiseu unic), a menţionat moderatorul. De asemenea, s-au adus exemple reale ale infrastructurii de suport în afaceri din ţara galilor. Tot aici, la finalul panelului reprezentanţii panelului 3 au adus propuneri de îmbunătăţire şi anume:

-          Susţinerea în continuare de către stat a Programelor PNAET, PARE 1+1, FGC, etc.

-          Crearea parteneriatelor publice – private;

-          Fortificarea cadrului legal a Incubatoarelor de Afaceri, etc.

 

Totodată, pe parcursul derulării programului, evenimentul a gazduit Expoziţia instituţiilor, organizaţiilor, programelor şi proiectelor destinate susţinerii sectorului IMM, care oferă consultanţă participanţilor

Concomitent, în hol a fost expus “Panoul propunerilor”, unde participanţii şi-au expus doleanţele şi viziunile vis-a-vis de îmbunătăţirea mediului de afaceri şi “Bursa de contacte”, care a avut drept scop identificarea parteneriatelor de afaceri.

 

Astfel, la finalul Conferinţei s-au expus concluziile şi recomandările partenerilor propuse şi discutate la panelele de lucru, iar reprezentanţii autorităţilor publice locale vor lua în calcul cele expuse pentru punerea lor în practică.

Pentru detalii despre eveniment, ne puteţi contacta la nr. de telefon: (0 22) 29 57 41, 22 53 84 sau email This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it .

 In conditiile economiei actuale, desi indeplinesc un rol esential, IMM se confrunta cu problema accesului la finante, in special la credite bancare. Astfel, conform rezultatelor unor studii in domeniu, IMM-urile au beneficiat de cca 30% din toate creditele acordate de sectorul bancar.

In scopul imbunatatirii accesului la surse creditare, ODIMM gestioneaza Fondul de Stat de Garantare a Creditelor.


Intru majorarea numarului de beneficiari de surse financiare imprumutate, la 24 septembrie curent ODIMM si BC „ProCredit Bank” S.A. au semnat Acordul de Parteneriat in domeniul garantarii creditelor.

La moment, ODIMM colaboreaza cu 7 banci comerciale in domeniul garantarii creditarii intreprinderilor mici, care nu dispun de suficient gaj, dar doresc sa initieze/dezvolte proiecte viabile.

Partenerii ODIMM sunt: BC „Moldova-Agroindbank” SA; BC „FinComBank” SA; BC „Victoriabank” SA; Banca Comerciala Romana Chisinau SA; BC „UNIBANK” SA; BC „ProCredit Bank” SA si „Banca de Economii” SA.

Din cadrul FGC sunt eliberate garantii financiare la credite pentru:

•    Intreprinderile active – garantia reprezinta pana la 50% din marimea creditului, dar nu mai mult de 700 mii lei, pe o perioada de pana la 5 ani.

•    Intreprinderile nou-create – garantia constituie maxim 70% din suma creditului, dar nu mai mult de 300 mii lei. pe o perioada de pana la 3 ani.

•    Lucratorii migranti (beneficiarii Programului-pilot „PARE 1+1”) – garantia reprezinta pana la 50% din marimea creditului, dar nu mai mult de 200 mii lei.

•    Tinerii antreprenori (beneficiarii PNAET) – garantia reprezinta pana la 50% din marimea creditului, dar nu mai mult de 150 mii lei.


Garantia financiara este un produs unic, avand un important efect de multiplicare. Astfel, fiecare leu acordat in anul 2012 sub o forma de garantie atrage investitii in economie in valoare de 6 lei.

Pentru detalii, ne puteti contacta la numarul de telefon /022/ 225-001 sau accesa pagina-web: www.odimm.md; www.bunsinessportal.md.
Persoana de contact: Viorica Cerbusca.

 

 

 

La 14 septembrie curent ODIMM a organizat atelierul de lucru „Oportunităţi şi dificultăţi în finanţarea întreprinderilor Mici şi Mijlocii”.

Work-shop-ul a avut drept scop promovarea mecanismelor eficiente de finanţare ale IMM-urilor, evaluarea impactului Fondurilor de Garantare a Creditelor, identificarea oportunităţilor şi dificultăţilor în finanţarea IMM-urilor.

La eveniment au fost prezenţi dl. Valeriu Lazăr, viceprim-ministru, ministru al economiei, Excelenţa sa dl. Dirk Schuebel, Ambasadorul UE în Republica Moldova, Ulla Tornroos, expert internaţional al UE în domeniul activităţii Fondurilor de Garantare a Creditelor.

în acelaşi timp, la discuţii au participat reprezentanţi ai Băncii Naţionale a Moldovei, Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, instituţiilor financiar bancare şi nebancare, Ministerului Economiei, Ministerului Finanţelor, organizaţiilor internaţionale donatoare, asociaţiilor non-guvernamentale şi a mediului de afaceri autohton.

Totodată, au fost invitaţi 2 antreprenori, care au împărtăşit experienţa lor în procesul de obţinere a unui împrumut, punctele forte şi punctele slabe ale relaţiilor bancă-antreprenor, necesităţile micilor întreprinzători. Astfel, urmare discuţiilor s-a accentuat faptul că, pe de o parte, antreprenorii nu reuşesc să exploateze eficient resursele interne, iar pe de altă parte, instituţiile bancare sunt reticente în finanţarea IMM-urilor.

Dl. Lazăr a evidenţiat faptul că Republica Moldova are nevoie de un focus mai precis pe sistemul de finanţare, în special, pentru sprijinul întreprinderilor nou-create, care se ciocnesc cu problema gajului. La moment, instituţiile financiar bancare nu utilizează eficient instrumentul de garantare a creditelor, care este extrem de apreciat în practica internaţională. Totodată, viceprim-ministrul a remarcat că „FGC necesită a fi capitalizat sporind, în acest fel, numărul antreprenorilor care doresc să obţină un credit de la bancă.”.

Excelenţa sa dl. Dirk Schuebel a menţionat că atragerea mai multor investiţii în scopul dezvoltării sectorului IMM, va conduce la îmbunătăţirea considerabilă a mediului de afaceri şi creşterea economiei naţionale. Parteneriatele cu statele membre ale UE şi cu alte instituţii străine, împărtăşirea politicilor şi strategiilor investiţionale europene, vor asigura implementarea proiectelor inovaţionale şi stimularea investiţiilor în sectorul IMM din Republica Moldova.

Notă: Fiind prima schemă de garantare a creditelor din Republica Moldova, constituirea FGC a fost motivată de importanţa sectorului IMM în ansamblul economiei naţionale şi de potenţialul lui de a participa la crearea produsului intern brut, la majorarea exporturilor, precum şi la crearea de noi locuri de muncă.

FGC este o pârghie eficientă de îmbunătăţire a accesului la resurse creditare pentru micii antreprenori care dispun de suficiente capacităţi de rambursare a unui credit, dar, din lipsa unui gaj acceptabil de bancă, nu îl pot obţine.

 

Ministerul Economiei al Republicii Moldova şi Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului întreprinderilor Mici şi Mijlocii (ODIMM), în parteneriat cu Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD), a organizat în data de 24 februarie curent, atelierul de lucru privind elaborarea Strategiei întreprinderilor Mici şi Mijlocii 2012 – 2020 şi discuţii referitoare la Actul Businessului Mic (Small Business Act).

 Scopul evenimentului este punerea în discuţii a Strategiei de Susţinere a Sectorului întreprinderilor Mici şi Mijlocii   pentru anii 2012-2020.

 în cadrul atelierului de lucru a fost prezentat draft - ul final a Strategiei de Susţinere a Sectorului întreprinderilor Mici şi Mijlocii, precum şi discuţii referitoare la Actul Businessului Mic (Small Business Act).

 La eveniment au participat reprezentanţii grupului de lucru a Strategiei de Dezvoltare a IMM pentru anii 2012-2020: reprezentanţii Ministerului Economiei, OECD, Organizaţiei pentru Dezvoltarea Sectorului IMM, Agenţiei pentru Inovare şi Transfer Tehnologic, Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie, Camerei de Comerţ şi Industrie, etc.

Evenimentul în cauză face parte din activităţile prevăzute în „Proiectul multianual de susţinere a politicilor pentru IMM din RM”. Proiectul este finanţat integral de Guvernul Olandei, cu durată de 3 ani, implementat de către OECD Investment Compact pentru Europa de Sud - Est, cu suportul Ministerului Economiei şi Organizaţiei pentru Dezvoltarea Sectorului întreprinderilor Mici şi Mijlocii (ODIMM).

Participanţii la eveniment şi-au expus părerea privitor la Draft - ul Strategiei şi au venit cu propuneri de îmbunătăţire ai acesteia.

Proiectul vizează trei grupe mari de beneficiari: elaboratorii de politici şi oficialii guvernamentali aferenţi elaborării şi implementării politicilor pentru IMM; reprezentanţii comunităţii de afaceri şi partenerii, în particular business-asociaţiile, agenţiile de implementare, experţii din domeniul IMM şi instituţiile financiare; IMM-urile.

La momentul actual, sectorul întreprinderilor Mici şi Mijlocii este unul de o importanţă majoră pentru economia Republicii Moldova. IMM joacă un rol major în dezvoltarea economică a ţării, fiind cunoscute prin flexibilitatea lor, capacitatea de inovare şi reacţia rapidă la condiţiile şi tendinţele pieţei. IMM-urile sunt o forţă motrică ce generează noi locuri de muncă, care la rândul lor asigură coeziune socială şi creştere economică. Astfel, în RM IMM-urile reprezintă 98% din numărul de întreprinderi, angajând în câmpul muncii circa 57% din numărul total de angajaţi, lăsând în aşa mod, prin combinarea cu factorii macroeconomici, spaţiu pentru o dezvoltare şi eficientizare continuă.


ODIMM este o instituţie publică, necomercială, non-profit creată prin Hotărîrea Guvernului nr.538 din 17 mai 2007, care activează în colaborare cu Ministerul Economiei al RM şi cu alte autorităţi centrale şi locale, asociaţii de afaceri, prestatorii de suport în afaceri şi IMM.

Misiunea ODIMM este de a contribui la sporirea competitivităţii economiei naţionale prin susţinerea dezvoltării sectorului antreprenorial.

Pentru detalii:

Cornelia Zelinschi

Specialist Relaţii   Publice

Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului IMM

Tel:  0 688 35 250 

Fix: 22 53 84

Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

www.odimm.md şiwww.businessportal.md

 

Page 42 of 43

Partners

c3 LOGO EULOGO 2 IOM-OIM
een logo
 logo maib corel2

MIEPO small

 

CCI


VictoriaBank Logo Transparent

fincimbank logo
undp
 monitor fisc
 JCI Moldova  
UIPAC text
 entranse  COMERTBANK LOGO FON RGB
       Eximbank

 

 

PARTENERI MEDIA


civic-md

2 logo agrobiznes
 mybusiness-banner  FERMIERUL.MD
 
 
 
 
Comprar Cialis Sin Recetadrogas forma analógica disponibles bajo la denominación común internacional. Tiene exactamente la misma estructura con las pastillas originales, pero difiere de ellas en ausencia de marca conocida .Se recomienda tomar la píldora por lo menos 30 minutos antes de la intimidad. La duración de acción varía de 8 a 12 horas Buy Pills Bupron SRFor a doctor it is important to know your health history to determine the correct dose and the possibility of appointment
Banner
Banner
Banner
Banner

NEWSLETTERS - EEN

Newsletter-1

 

Our Poll

Ce impact va avea criza economică mondială asupra afacerii DVS?

Nici un impact - 42.4%
Pîna cînd nu, dar posibil să avem pierderi - 14.1%
Deja avem pierderi - 20%
Avem pierderi majore - 18.2%
Au scazut preturile la carburanti - 5.3%

Total votes: 170
The voting for this poll has ended on: 10 Sep 2018 - 10:05
BannerBannerBannerBannerBannerBannerBannerBannerBanner
PARE