logo ro

te

Eveniment de prezentare a Fondului FACEM

Ministerul Economiei și Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA) organizează pe data de 20 septembrie, ora 10.00, Evenimentul de prezentare a Fondului pentru Antreprenoriat și Creștere Economică a Moldovei (FACEM)Evenimentul va avea loc la data de 20 septembrie 2022, ora 10:00, în incinta Radisson Blu Leogrand Hotel, str. Mitropolit Varlaam 77, mun. Chișinău (intrarea de pe str. Vlaicu Pîrcălab).

 

În cadrul evenimentului, ne propunem să informăm mediul de afaceri și instituțiile financiare despre Fondul FACEM, precum și oportunitățile de finanțare în dezvoltarea antreprenoriatului local. Prin intermediul noului fond din portofoliul ODA, Ministerul Economiei țintește punerea în aplicare a unui instrument alternativ de finanțare la costuri reduse pentru proiecte investiționale inițiate de antreprenori.

La eveniment vor participa: Prim-ministrul Republicii Moldova Natalia Gavrilița, Ministrul Economiei Sergiu Gaibu, reprezentanți ai partenerilor de dezvoltare, instituțiilor financiare, asociații de business și experți în domeniu.

Persoanele interesate de noul mecanism financiar FACEM, care vor să participe fizic la eveniment, ne pot trimite e-mail comunicare@oda.md în care să indice numele, prenumele, număr de telefon și organizația pe care o reprezintă. Totodată, evenimentul va putea fi urmărit online pe pagina de Facebook și pe platforma privesc.eu.

 

 Totodată, persoanele care vor să asiste online la eveniment și să adreseze intrebări, pot intra pe ZOOM unde va fi asigurată traducerea simultană  https://us02web.zoom.us/j/89946031085#success

 

Granturi pentru retehnologizare și eficiență energetică

 

Întreprinderile mici și mijlocii (ÎMM) din Republica Moldova vor putea accesa finanțare nerambursabilă până la 2 milioane lei din partea statului pentru investiții în utilaje moderne și echipamente de producere a energiei regenerabile. Astăzi, 9 august, Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA) a lansat Programul de retehnologizare și eficiență energetică care va susține companiile, active pe piață de cel puțin 2 ani, să-și sporească competitivitatea și productivitatea pe piața națională și internațională.  

La conferința de lansare a noului Program au participat prim-ministra, Natalia Gavrilița, ministrul Economiei, Sergiu Gaibu, reprezentanți ai partenerilor de dezvoltare, instituțiilor de învățământ superior, Incubatoarelor de afaceri și asociațiilor de afaceri.

Prezentă la eveniment, prim-ministra Natalia Gavrilița a menționat că Executivul va încuraja retehnologizarea afacerilor și implementarea acțiunilor de eficiență energetică. „Prin acest Program, ne propunem să sporim gradul de performanță a întreprinderilor mici și mijlocii, să înlocuim utilajele tehnice ineficiente cu soluții tehnologice moderne și să optimizăm costurile de producere, prin implementarea măsurilor de eficiență energetică.  Astfel, vom ajuta companiile să fie mai eficiente și mai competitive, vom contribui la reducerea presiunii asupra mediului înconjurător și vom veni cu soluții noi pentru actuala criză energetică globală, care ne impune să fim mai eficienți. Sper că această investiție a statului va fi utilă pentru afacerile dumneavoastră, va contribui la crearea locurilor de muncă pentru cetățenii noștri  și la promovarea Republicii Moldova la nivel internațional”, a spus Natalia Gavrilița.

Ministrul Economiei, Sergiu Gaibu a reiterat importanța  modernizării afacerilor autohtone pentru a fi sustenabile. „Retehnologizarea și eficienta energetică sunt priorități pentru businessul din țara noastră, iar Programul lansat astăzi ne va ajuta să transformăm ideile în practică.  Îndemnam antreprenorii să beneficieze de condițiile programului, să acceseze fondurile puse la dispoziție și să-și dezvolte afacerea, retehnologizând-o.”

„Salutăm lansarea noului Program de retehnologizare și eficiență energetică, pregătit cu asistența tehnică a Uniunii Europene. Așteptăm ca acesta să faciliteze punerea în aplicare a unui număr semnificativ de tehnologii moderne pentru sporirea competitivității IMM-urilor din Republica Moldova și pentru reducerea amprentei de carbon a acestora. Datorită noului program, IMM-urile vor avea cu siguranță șanse mai mari de a beneficia de oportunitățile de afaceri existente”, a subliniat Gintautas Baranauskas, șeful-adjunct al secției cooperare, Delegația Uniunii Europene în Republica Moldova.

Directorul interimar al Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului, Dumitru Pîntea a prezentat specificul acestui nou mecanism de suport antreprenorial, care extinde aria de programe a instituției. “O afacere prosperă pornește de la tehnologii moderne, costuri mai mici, vânzări mai mari și consumatori mulțumiți. Acest Program va oferi întreprinderilor un avantaj competitiv pe piață, rezistență și acces la investiții care pot aduce efecte economice imediate prin intermediul schimbării modelului de producție de bază, adaptării la noile tehnologii și optării pentru surse alternative de energie. Prioritate în cadrul Programului se va acorda afacerilor care vor demonstra o evoluție pozitivă a indicatorilor economici în ultimii 2 ani de activitate și celor care își propun eficientizarea și optimizarea consumului de gaze și energie electrică prin înlocuirea echipamentului cu unul modern, mai eficient energetic sau instalarea de surse alternative de energie.”

Astfel, IMM-urile vor putea beneficia de finanțare nerambursabilă de 50% din investiția pentru tehnologizarea și retehnologizarea afacerilor, dar nu mai mult de 2 milioane lei pentru: automatizarea procesului de producție; robotizarea producției; modernizarea liniilor tehnologice existente; soluții IT pentru gestionarea liniilor de producție; reutilarea cu echipamente performante. 

Grantul pentru eficiența energetică va constitui 50% din costul investiției eligibile, dar nu mai mult de 1,5 milioane de lei pentru utilaj, echipament și instalații de producere a energiei regenerabile, care vor asigura  reducerea consumului de energie electrică cu cel puțin 15% față de consumul existent. Resursele financiare nerambursabile vor putea fi utilizate pentru: panouri solare cu sistem de încălzire; panouri fotovoltaice pentru producerea curentului electric; mini instalații eoliene pentru producerea curentului electric; utilaj și echipament tehnologic pentru producerea biogazului; utilaj și instalații pentru încălzire termală.

O condiție importantă pentru participarea la Program este ca fondatorii întreprinderii să fie cetățeni ai Republicii Moldova și să dețină cel puțin 75% din proprietatea întreprinderii/afacerii.

Pentru a participa la Program, solicitanții vor depune un formular de aplicare disponibil pe pagina oficială ODA, vezi link https://formular.oda.md/   
Înscrierile se desfășoară în regim continuu.

Programul de retehnologizare și eficiență energetică este susținut de Guvern pentru o perioadă de 3 ani, cu posibilitatea de a fi prelungit, iar pentru implementarea acestuia au fost alocate în anul 2022 resurse financiare în valoare de 55 milioane lei

Mai multe detalii despre noul Program de retehnologizare și eficiență energetică https://bit.ly/3A8ozTK

Întreaga conferință în format video https://bit.ly/3A86Wn7

 

{gallery}09 august event{/gallery}

Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA), lansată oficial

 

Astăzi, 22 iulie, la Palatul Republicii, a avut loc evenimentul de prezentare a Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA), instituție publică din subordinea Ministerului Economiei. Instituția are misiunea de a susține dezvoltarea mediului antreprenorial autohton, inclusiv a întreprinderilor mici și mijlocii, prin promovarea culturii antreprenoriale, acordarea asistenței financiare și tehnice pentru companii, emiterea garanțiilor financiare și de stat, precum și asigurarea infrastructurii de suport în afaceri. Noua instituție, reformată din ODIMM, va avea o structură organizatorică nouă, un sistem eficient de management al riscurilor și va implementa un control riguros asupra modului de utilizare a banului public.

La evenimentul de lansare a ODA au participat prim-ministra Natalia Gavrilița, ministrul Economiei, Sergiu Gaibu, reprezentanți ai organizațiilor internaționale partenere de dezvoltare, misiunilor diplomatice, autorităților publice centrale, instituțiilor financiare și asociațiilor de business, invitați din mediul de afaceri și cel asociativ.

Prim-ministra Natalia Gavrilița a menționat că Executivul  va susține în continuare dezvoltarea antreprenoriatului pentru ca acesta să devină un motor tot mai puternic al economiei naționale.

 „Ne dorim ca ODA să devină o punte dintre stat și antreprenori și să fie cu adevărat pro-activă în identificarea potențialului antreprenorial al cetățenilor noștri de orice vârstă, din orice regiune a țării, din orice domeniu de activitate. Guvernul crede în potențialul antreprenorilor acestei țări, iar acesta poate fi valorificat pe deplin prin implicarea autorităților în momentele cheie de dezvoltare a afacerilor” a spus Natalia Gavrilița.

Ministrul Economiei, Sergiu Gaibu a dat asigurări că Guvernul va extinde gama de servicii ODA pentru a consolida mediul antreprenorial.

„Asistăm la încununarea unui efort mare făcut împreună cu experții și partenerii noștri internaționali, UE, GIZ, USAID, care ne-au ajutat foarte mult. Este o restructurare în profunzime a organizației, nu doar un rebranding. Schimbările erau absolut necesare pentru a-i lărgi mandatul instituției și pentru a găsi soluții viabile pentru susținerea și impulsionarea sectorului privat al economiei naționale. Ne-am propus să ajutăm mai mult antreprenorii pentru a depăși perioada de criză prin care trece nu doar țara noastră, dar întreaga omenire. Ba mai mult, vrem să creștem numărul antreprenorilor, să dezvoltăm programe și sectoare noi care, în rezultat, să genereze locuri de muncă. Prin intermediul ODA, vrem să oferim antreprenorilor tot suportul de care au nevoie. Vrem să creștem atât programele, cât și instrumentele financiare de suport pentru antreprenori. Pe lângă Fondul de garantare, disponibil, în prezent, vrem să dezvoltăm și un Fond de dezvoltare, care va asigura resurse ieftine investitorilor noștri, ca să le asigure finanțare pe un termen de până la 10 ani, cu un preț stabil, protejați de riscurile sistemului financiar.”

Uniunea Europeană este unul din partenerii strategici ai susținerii mediului de afaceri din Republica Moldova. Ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova,  Jānis Mažeiks, a evidențiat: „Sprijinul acordat întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri) se află în centrul asistenței acordate de Uniunea Europeană țărilor din Parteneriatul Estic. Considerăm că întreprinderile mici joacă un rol esențial în construirea economiilor moderne, datorită capacității lor de a inova și de a se adapta la piețele aflate în schimbare rapidă. Există o serie de exemple din ultimele luni, în care întreprinderile mici au reușit să își reorienteze rapid producția sau serviciile, să își combine resursele pentru a răspunde unor nevoi urgente sau să își reorganizeze operațiunile prin trecerea la tehnologia digitală pentru a continua să își servească clienții. Odată cu noul statut al Republicii Moldova de țară candidată la UE, Uniunea Europeană va continua să sprijine programele de suport pentru IMM-uri și noua Organizație pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA) pentru a contribui la o economie mai puternică a țării și la bunăstarea cetățenilor săi."

Siegmund Mueller, director de țară al Agenției pentru Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ) a salutat inițiativa de reformatare a instituției de suport în afaceri. „Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei este un partener de încredere pentru Ministerul Economiei, ODIMM și, acum, ODA în aspectele de dezvoltare a sectorului privat. Lansarea ODA subliniază angajamentul Guvernului Republicii Moldova pentru fortificarea IMM-urilor, care reprezintă fundamentul economiei țării, creând o bază necesară pentru suport mai eficient și sustenabil.”

Inguna Dobraja, Reprezentant de țară, al Băncii Mondiale a reiterat  importanța susținerii antreprenorilor pentru a dezvolta afaceri sustenabile în Republica Moldova.

Finanțarea recent aprobată pentru proiectul de competitivitate a întreprinderilor micro, mici și mijlocii va continua cooperarea  noastră de lungă durată cu Guvernul, Ministerul Economiei și ODA și va contribui, cu adevărat, la îmbunătățirea și eficientizarea serviciilor de afaceri prin digitalizare. De asemenea, va permite IMM-urilor să devină mai competitive și va facilita accesul acestora la finanțare, ceea ce va contribui la creșterea exporturilor moldovenești și la crearea de locuri de muncă. ODA va avea un rol foarte important în acest proces, iar noi suntem aici pentru a ajuta. Vom colabora cu dvs. pentru a introduce noi instrumente, cum ar fi garanțiile de portofoliu, pentru a permite câtorva sute de IMM-uri să acceseze finanțarea atât de necesară pentru investiții. Vă vom ajuta, de asemenea, cu programul de granturi pentru internaționalizarea afacerilor pentru a sprijini pregătirea pentru export a câtorva sute de companii moldovenești. Mă bucur foarte mult că noi, Banca Mondială, am lucrat îndeaproape cu guvernul și cu ministrul Gaibu pentru a concepe acest sprijin pentru Moldova, în care ODA joacă un rol atât de important. Acest lucru va avea impact asupra creșterii sectorului privat, a exporturilor și a ocupării forței de muncă în Moldova, ceea ce va face ca viitorul țării să fie mai puțin incert și ca economia să fie mai rezistentă și mai durabilă”.

Directorul executiv al Alianței Întreprinderilor Mici și Mijlocii din Moldova, Liliana Busuioc a apreciat efortul autorităților de a reorganiza cea mai importantă entitate din țara noastră, responsabilă de dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii. „Suntem aliați prin misiunea noastră de a contribui la un mediu de afaceri în care IMM-urile să prospere și vrem să vedem o creștere a ponderii IMM-lor în economia națională prin creșterea cifrelor de afaceri, locurilor de muncă nou create și a contribuțiilor la bugetul de stat. În contextul provocărilor actuale așteptările noastre sunt foarte mari: ne dorim, ca Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului să sporească numărul de afaceri nou create și să amplifice potențialul de creștere, dezvoltare  și internaționalizare a afacerilor existente”. 

Dumitru Pîntea, director interimar ODA, a menționat că noua instituție își propune să fie una puternică, cu o guvernanță modernă, capabilă să vină cu soluții clare pentru antreprenori mai ales în perioade de criză. „Guvernanța instituției va fi aliniată la cerințele și principiile moderne pentru a asigura transparență sporită, procese mai eficiente și capacitate de absorbție extinsă a finanțărilor partenerilor externi. Vom oferi un spectru mai larg de programe și o asistență mai calitativă la pregătirea proiectelor investiționale pentru a contribui la dezvoltarea sustenabilă a afacerilor, de la lansare până la internaționalizarea acestora. ODA va fi asemeni unei instituții financiare care în procesul de finanțare evaluează riscul de credit, riscul de piață, afilierea și concentrarea economică, viabilitatea și impactul în timp al afacerii.”

Totodată, ODA își propune să consolideze colaborarea cu Rețeaua Incubatoarelor  de Afaceri, centrele de consultanță în afaceri, alte entități de suport în afaceri, pentru a le transforma în parteneri regionali, care vor susține implementarea mecanismelor de suport la nivel local. În același timp, instituția își va digitaliza procesele interne pentru a îmbunătăți interacțiunea cu beneficiarii prin intermediul unui sistem informațional care va asigura un control mai riguros al proceselor. Procesul decizional, de asemenea va fi schimbat, prin instituirea unui comitet extern de finanțare și risc, compus din membri independenți atât de mediul politic, cât și de cel intern operațional. 

Reformarea organizației și crearea elementelor de vizibilitate sunt susținute prin proiectul de asistență tehnică „Sprijin pentru IMM-uri în regiunile rurale”, finanțat de Uniunea Europeană. Organizarea evenimentului de lansare a ODA este cofinanțată de Uniunea Europeană.

{gallery}Lansare ODA{/gallery}

Noi oportunități pentru tineri de lansare în lumea afacerilor

Noi oportunități pentru tineri de lansare în lumea afacerilor

Tinerii au tot mai multe oportunități de lansare și dezvoltare a afacerilor sustenabile în Republica Moldova. Astăzi, Organizația pentru dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii (ODIMM) a lansat un nou Program START pentru TINERI,  care oferă facilități extinse în vederea valorificării potențialului antreprenorial al tinerei generații. Astfel, tinerii cu vârsta între 18 și 35 de ani, care vor să inițieze sau să dezvolte o afacere, pot beneficia atât de suport consultativ/educațional, cât și de finanțare nerambursabilă sau credit cu porțiune de grant. Programul este susținut de Guvern pentru o perioadă de 3 ani, cu posibilitate de a fi prelungit, iar pentru implementarea acestuia au fost alocate în anul 2022 resurse financiare în valoare de 20 milioane lei pentru a susține circa 100 de afaceri autohtone.

La conferința de lansare a Programului Start pentru Tineri au participat prim-ministra, Natalia Gavrilița, ministrul Economiei, Sergiu Gaibu, reprezentanți ai Oficiului de Gestionare a Programelor de Asistență Externă (OGPAE), reprezentanți ai instituțiilor de învățământ superior, Incubatoarelor de afaceri, centre de tineret și organizații non-guvernamentale.

Prim-ministra Natalia Gavrilița a menționat că, și în continuare, Guvernul va încuraja tinerii să-și deschidă afaceri noi, pentru a consolida sectorul Întreprinderilor Mici și Mijlocii, astfel ca acesta să devină un motor tot mai puternic al economiei naționale. În acest sens, Executivul în comun cu partenerii de dezvoltare, au lansat programe de susținere, printre care și Programul Start pentru Tineri care presupune granturi până la 200 de mii de lei și o linie de creditare cu o parte nerambursabilă de 15%.

„Această asistență este foarte importantă pentru supraviețuirea și dezvoltarea afacerilor. Avem componenta de grant, dar și de credit, pentru că o afacere trebuie susținută inițial, dar și să devină una sustenabilă, să aducă venituri, să poată crește și crea locuri de muncă”, a spus prim-ministra.

Ministrul Economiei, Sergiu Gaibu a dat asigurări că Guvernul va căuta și alte posibilități pentru a susține și consolida spiritul antreprenorial în rândul tinerilor.

”Prin programul de astăzi, ne dorim să ajutăm tinerii antreprenori, de la start până la export.  Acest program este și unul inovator, întrucât testăm un produs nou și anume, creditarea cu dobândă fixă, de 6%, foarte favorabilă în condițiile actuale. Vrem să dezvoltăm în continuare un fond de dezvoltare, care să asigure astfel de instrumente financiare pentru toți agenții economici și astfel să îi protejăm de eventuale riscuri, pe cei care investesc în viitorul țării”, a menționat ministrul.

"Programul va contribui la dezvoltarea spiritului antreprenorial în rândul tinerilor și încurajarea lansării afacerilor în zonele rurale prin facilitarea accesului la resurse financiare nerambursabile și resurse creditare, precum și instruire, consultanță și mentorat pe parcursul implementării proiectului investițional. Impactul noului instrument de susținere antreprenorială urmează a fi cuantificat prin atingerea următoarelor obiective: menținerea tinerilor în țară, inclusiv în zonele rurale; îmbunătățirea/dezvoltarea competențelor antreprenoriale ale tinerilor; sporirea numărului de afaceri cu elemente inovatoare și cu viziune strategică racordată la cadrul de dezvoltare durabilă", a declarat Dumitru Pîntea, director interimar ODIMM.

Prin intermediul Programului vor fi oferite două forme de suport financiar. Astfel, tinerii, care își propun să se lanseze în afaceri, vor putea beneficia de granturi de până la 200 de mii lei. Finanțarea din partea statului va constitui până la 70% din valoarea proiectului investițional, iar tinerii vor veni cu o contribuție de circa 30%.

Totodată, aceștia vor putea accesa credite cu porțiune de grant, combinând finanțarea nerambursabilă cu resurse creditare avantajoase oferite prin intermediul instituțiilor financiare partenere de către Oficiul de Gestionare a Proiectelor de Asistență Externă (OGPAE). Valoarea pachetului financiar va ajunge până la 1,7 milioane lei și va include porțiunea de împrumut rambursabil de 85% și porțiunea de grant de 15%.

Prezentarea beneficiilor mecanismelor de suport antreprenorial, oferite de Programul START pentru Tineri, a fost realizată și prin prisma unor exemple de tineri beneficiari ODIMM, care au reușit să pășească în lumea afacerilor, accesând finanțare nerambursabilă din partea statului. 

Statistica internă a ODIMM denotă faptul că 45 la sută din numărul total al beneficiarilor programelor de suport antreprenorial sunt tineri. În perioada 2009 (februarie) – 2022 (mai), ODIMM a implementat Programul „Start pentru Tineri- o afacere durabilă la tine acasă” prin intermediul căruia peste 400 de tineri au accesat finanțare nerambursabilă de până la 180 mii lei, iar peste 1700 de tineri au fost instruiți în domeniul antreprenorial și ghidați în procesul de elaborare a proiectelor investiționale.

Mai multe detalii despre noul Program Start pentru Tineri https://bit.ly/3OGbGFg

Întreaga conferință în format video  https://bit.ly/3NNcdnw
{gallery}2022/07{/gallery}

ODIMM a organizat o sesiune de informare pentru managerii incubatoarelor de afaceri

Organizația pentru dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii (ODIMM) a organizat timp de 2 zile sesiuni de informare privind Programele de suport în afaceri pentru reprezentanții Incubatoarelor de Afaceri și ai Centrelor de Consultanță și Asistență în Afaceri din cadrul Consiliului Raional Taraclia și Căușeni.

Reprezentanții ODIMM au discutat cu managerii Incubatoarelor de Afaceri din Republica Moldova despre noile programe de suport antreprenorial oferite de Guvern, prin intermediul ODIMM.  Participanții au însușit specificul și particularitățile fiecărui program în parte, ca ulterior, să informeze și ghideze oamenii de afaceri.

Directorul interimar ODIMM, Dumitru Pîntea a menționat rolul programelor de suport ÎMM în dezvoltarea mediului de afaceri la nivel local și regional.

„Incubatoarele de afaceri au un rol important în consolidarea și fortificarea capacităților ÎMM în zonele rurale. Vom susține în continuare aceste entități pentru crearea și dezvoltarea unei rețele practice și lucrative a ODIMM-ului în teritoriu”, a menționat Dumitru Pîntea.

În context, directorul interimar ODIMM a specificat faptul că instituția va consolida Rețeaua celor 11 incubatoare de afaceri din Moldova pentru a deveni principalii promotori ai dezvoltării economice în regiuni.

În scopul consolidării capacităților manageriale ale administratorilor RIAM, a fost organizat și un atelier de lucru cu genericul - Transformă problemele comunității tale într-o afacere de succes.

Ulterior, managerii incubatoarelor de afaceri s-au întâlnit cu ministrul Economiei, Sergiu Gaibu, care a încurajat activitatea acestora, menționând că: „Incubatoarele de afaceri sânt foarte importante, fiind portavocea antreprenorilor din toată țara. Considerăm că dezvoltarea și producerea regională sânt esențiale, iar programele ODIMM trebuie implementate în regiuni, mai ales în cele rurale, astfel încât să asigurăm locuri de muncă și procesare de materii prime. În context, se dorește independență financiară și susținere pentru agenții economici din partea autorităților locale”.

Scopul Instrumentului de susținere a Rețelei Incubatoarelor de Afaceri este de a dezvolta capacitățile reprezentanților RIAM în asistarea și suportul creșterii competitivității ÎMM din mediul rural.

Reamintim că la ora actuală, în cele unsprezece Incubatoare de Afaceri, membre ale RIAM, își desfășoară activitatea circa 263 de companii rezidente, dintre care 157 sunt start-up-uri, 143 sunt gestionate de tineri și 122 de companii sunt administrate de femei. Per total au fost create 830 locuri de muncă, dintre care 372 pentru femei și 330 pentru tineri.

Reţeaua Incubatoarelor de Afaceri din Moldova a fost creată în anul 2013 de către ODIMM cu suportul Uniunii Europene. Membrii RIAM sunt Incubatoarele de Afaceri: Ștefan-Vodă, Dubăsari, Leova, Ceadâr-Lunga, Rezina, Nisporeni, Sângerei, Soroca, Cimișlia, Cahul și Călărași.

{gallery}RIAM - INFORMARE{/gallery}

ODIMM a lansat un nou program de suport pentru transformarea digitală a afacerilor

 

Întreprinderile mici și mijlocii din Republica Moldova,  care vor să-și digitalizeze afacerile pentru a-și consolida și valorifica potențialul pe piețele interne și externe, vor fi susținute printr-un nou Program de stat.

Astăzi, Organizația pentru dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici și mijlocii (ODIMM) a lansat Programul de transformare digitală a întreprinderilor mici și mijlocii , prin intermediul căruia companiile autohtone vor putea accesa suport financiar nerambursabil de până la 500 mii lei pentru digitalizarea proceselor de producere și prestări servicii.

La evenimentul de lansare a Programului au participat: prim-ministra Natalia Gavriliță, ministrul Economiei, Sergiu Gaibu, reprezentanți ai organizațiilor internaționale partenere de dezvoltare și ai misiunilor diplomatice, autorităților publice centrale, instituțiilor/organizațiilor de suport în afaceri și manageri de companii.

Prezentă la eveniment, Prim-ministra Natalia Gavrilița, a afirmat că în ciuda crizelor regionale și situației economice dificile din țară, Guvernul a identificat resursele necesare pentru politici de suport ai antreprenorilor și a aprobat Programul, care pe lângă accesul la granturi va facilita transferuri de expertiză și bunele practici către beneficiari. Astfel, Programul va oferi o abordare integrată de susținere a IMM, prin introducerea unor instrumente digitale, în scopul dezvoltării productivității și competitivității întreprinderilor locale. Potrivit prim-ministrei, drept rezultat va crește volumul de investiții în economia națională, vor fi atrase mijloacele financiare externe, iar businessul din Republica Moldova se va transforma după modelul european.

„Acum, când am obținut statutul de țară candidată și suntem nu doar vecini ai UE, ci viitori membri, avem sarcina de a deveni mai competitivi și mai moderni. Să ajungem în dezvoltarea noastră economică statele UE și să demonstrăm că putem nu doar beneficia de statutul de membru, dar și contribui la dezvoltarea întregii Uniuni Europene. În acest sens, contăm pe atingerea tuturor obiectivelor Programului, crearea unor noi locurilor de muncă, creșterea productivității beneficiarilor și vă asigur că vom continua cu finanțarea unor astfel de practici pozitive. Vom putea ieși cu succes din crize doar dacă vom investi în agenții noștri economici, în digitalizarea activității lor și dezvoltarea de noi practici. Împreună muncim, investim și ne integrăm în UE”, a spus Natalia Gavrilița.

Prezent la eveniment, ministrul Economiei, Sergiu Gaibu, a reiterat importanța digitalizării economiei și suportul oferit de stat antreprenorilor ce intenționează să-și digitalizeze afacerile.

„Accelerarea transformării digitale rămâne una dintre cele mai înalte priorități pentru Republica Moldova și pentru Ministerul Economiei, deopotrivă. Dezvoltarea competențelor digitale este esențială atât pentru cetățeni, cât și pentru întreprinderi. Iar țara noastră dispune de toate resursele necesare pentru crearea unui viitor digital la noi acasă. Ministerul Economiei își propune să avanseze în continuare procesul de transformare digitală a IMM-urilor prin eliminarea barierelor existente în ceea ce privește politicile, finanțele, competențele și inovarea. Programul lansat astăzi vine să confirme acest suport. De aceea, îndmenăm antreprenorii să beneficieze de condițiile programului, să acceseze fondurile puse la dispoziție și să-și dezvolte afacerea, digitalizând-o”, a precizat ministrul Gaibu.

Jānis Mažeiks, Ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova a declarat: 

„Uniunea Europeană a sprijinit programul de transformare digitală a IMM-urilor încă de la începutul acestuia, în 2020. Finanțarea UE a ajutat aproximativ o sută de IMM-uri din zonele rurale să se digitalizeze. Pandemia, prețurile ridicate la energie și perturbarea lanțurilor valorice din cauza agresiunii rusești în Ucraina au adăugat și mai multe constrângeri pentru IMM-uri. Digitalizarea s-a dovedit a fi un instrument eficient pentru a depăși multe dintre aceste constrângeri. Prin urmare, este de o importanță majoră ca transformarea digitală accelerată să continue și să se extindă. Suntem încrezători că programul de transformare digitală a IMM-urilor va dispensa mai mult sprijin oferit de Uniunea Europeană. Suntem gata să sprijinim în continuare programul care are ca scop promovarea transformării digitale și ecologice a economiei și societății Republicii Moldova în beneficiul populației sale din întreaga țară. Împreună - suntem mai puternici!"

Scott Hocklander, șeful Misiunii USAID în Moldova a salutat inițiativa de suport pentru digitalizarea afacerilor.

„Acest program va îmbunătăți eficiența și productivitatea afacerilor din Republica Moldova și va reduce costul accesului la noi piețe. Finanțarea nerambursabilă sub formă de granturi, oferite de Statele Unite ale Americii, Uniunea Europeană și Guvernul Republicii Moldova, vor susține cel puțin 150 de afaceri din Moldova.”

Potrivit directorului interimar ODIMM, Dumitru Pîntea, pandemia Covid a accentuat tendințele de digitalizare în statele dezvoltate. La nivelul UE, politicile publice țintesc o recuperare economică pe baze sustenabile, iar aceasta presupune, inclusiv, reforme și investiții în digitalizare. Republica Moldova s-a aliniat acestor obiective, iar acest program urmărește sporirea capacității de recuperare și reziliență a economiei naționale, creșterea competitivității și interacțiunii în raport cu economiile externe.

„Programul de transformare digitală este un mecanism de susținere complex și diferit  față de ce a fost obișnuită instituția noastră până acum. Implementarea acestuia necesită competențe deosebite pe dimensiunea IT, nu doar pentru organizația implementatoare, dar și pentru potențialii beneficiari ai programului. Prin urmare, venim cu un mecanism diferit de implementare, care să asigure nu doar acordarea granturilor, dar și consultanță în identificarea necesităților de digitalizare și scriere a proiectului investițional, precum și acțiuni de mentorat pentru antreprenori în perioada post finanțare."

Programul oferă o abordare integrată de susținere a ÎMM – urilor prin introducerea instrumentelor digitale, în scopul dezvoltării productivității și competitivității întreprinderilor locale.

Beneficiari ai Programului pot fi ÎMM-urile care:

✔  își desfășoară activitatea antreprenorială pe teritoriul Republicii Moldova;

✔  activează de minimum 12 luni pe piață până la data depunerii dosarului la Program, au prezentat la Biroul Național de Statistică situațiile financiare (prescurtate, simplificate sau complete conform Standardului Național de Contabilitate) pentru ultimul an de activitate;

✔  nu au restanțe față de bugetul public național;

✔  dispun de personal cu competențe necesare pentru implementarea proiectului investițional, confirmate prin acte/certificate corespunzătoare. 

Termenul de implementare a  Programului este de 36 de luni, cu posibilitatea de prelungire în baza mijloacelor financiare suplimentare disponibile.

Implementarea acțiunilor Programului sunt finanțate din bugetul de stat și susținute prin intermediul Proiectului Tehnologiile Viitorului, finanțat de USAID și Guvernul Suediei.

Proiectul Tehnologiile Viitorului în Moldova, finanțat de USAID și Suedia, susține dezvoltarea economiei digitale, creative și prietenoase mediului în Moldova. Proiectul, cu un buget de 32,8 mln USD și o durată de implementare de 5 ani (2021-2026),  promovează, în echipă cu partenerii cheie, inovația și noile tehnologii  în următoarele sectoare strategice pentru R. Moldova - tehnologia informațiilor și comunicației (TIC), ingineria, industria ușoară, industriile creative și digital media - pentru a spori competitivitatea și integrarea acestora pe piața globală.

Înscrierea companiilor interesate de acest Program de suport, se realizează în regim continuu, completând formularul de pe site: https://bit.ly/3yh88n0

Imagini video pe privesc.eu: https://bit.ly/3tZyfwx

{gallery}Lansarea programului de transformare digitala - 24.06.22{/gallery}

ODIMM lansează un nou Apel de granturi pentru afacerile inițiate de FEMEI

 

Ești femeie? 

Ai o afacere cu o activitate pe piață până la doi ani?

Dorești să obții finanțare nerambursabilă în cadrul Programul „Femei în Afaceri”? 

Din 15 iunie, lansăm un nou Apel de granturi mici pentru afacerile inițiate de FEMEI.

La Concurs pot concura companiile active pe piață până la 2 ani, inițiate și gestionate de femei.

 Suma finanțării nerambursabile - 165 mii lei

✔ Contribuția aplicantei - 10%

✔ Banii se oferă pentru utilaje, echipamente și servicii de dezvoltare.

 Depunerea proiectelor investiționale este în regim online: https://bit.ly/3Of4U8L

 

Perioada de aplicare la Concurs: 15.06.2022 - 15.07.22 (ora 17.00).

Pentru informații suplimentare:

 ☎️ Tel: 022 22 43 30;  060 447 575; 060 447 472 

 📧 pfa@odimm.md; 

 APLICĂ ȘI TU PENTRU A FI ÎN TOPUL FEMEILOR DE SUCCES!!!

ODIMM susține revenirea diasporei acasă prin oferirea de granturi pentru dezvoltarea afacerilor

 

43 de migranți sau rudele acestora de gradul I vor accesa de la stat până la 250 mii lei pentru inițierea/dezvoltarea unei afaceri în Republica Moldova. Astăzi, managerii companiilor au semnat contracte de finanțare nerambursabilă cu Organizația pentru dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici și mijlocii (ODIMM). Suma totală a granturilor este de circa 11 milioane lei, iar volumul investițiilor în economie va constitui  circa  30 milioane lei. Astfel, conform previziunilor incluse în proiectele investiționale, cele 43 de companii vor angaja 136 de persoane, inclusiv 55 de tineri și 42 de femei. În primele 6 luni ale anului curent, 84 de companii au fost selectate spre finanțare.  

Dumitru Pîntea, director interimar ODIMM a reafirmat angajamentul instituției privind susținerea tuturor persoanelor cu spirit antreprenorial pentru a iniția sau dezvolta afaceri, inclusiv a lucrătorilor din diaspora. 

„Afacerile susținute de ODIMM readuc migranții acasă, reîntregesc familii și crează noi locuri de muncă.  La ora actuală, recepționăm în regim continuu cereri de înscriere și proiecte investiționale națională la Programul de Atragere a Remitențelor în Economie „PARE 1+1”  pentru a atrage diaspora să revină în Republica Moldova și să investească  în economia națională”, a precizat directorul.

Reprezentanții celor 43 de companii selectate pentru finanțare sunt migranți care muncesc în 13 state. Cea mai mare pondere o dețin persoanele care investesc remitențele obținute în Italia, România, Germania și Marea Britanie. 

81 la sută din companiile beneficiare de grant își desfășoară activitatea în mediul rural, fiind localizate în  20 de raioane ale țării. Din numărul total de solicitări de finanțare nerambursabilă din acest an, 26 întreprinderi activează în domeniul agriculturii: cultivarea cerealelor, creșterea legumelor în seră, prelucrarea plantațiilor de viță de vie, pomi fructiferi și zootehnie.

Alte 15 afaceri  sunt demarate în domeniul prestării serviciilor: servicii de transport, întreținerea și repararea autovehiculelor, sănătate şi asistenţă socială, activități de cazare și agrement, iar 2 întreprinderi activează în industria prelucrătoare, având ca gen de activitate fabricarea batoanelor din cereale și producerea paharelor din carton, etc.  

Printre antreprenorii care au fost acceptați astăzi pentru suport financiar nerambursabil se numără și Movilă Octavian din raionul Rîșcani. Aceasta, are o afacere în domeniul agriculturii. 

Deși este o întreprindere nouă pe piață, SRL „Movio Solution”, are scopuri mărețe. Compania tinde să implementeze soluții moderne în  domeniul agriculturii și anume să presteze  servicii digitale în domeniul agricol.

„Finanțarea nerambursabilă prin intermediul Programului „PARE 1+1” ne va ajuta să achiziționăm drone agricole pentru prestarea serviciilor de scanare și pulverizare a culturilor agricole cu substanțe de uz fitosanitar pe întreg teritoriul țării. astfel, vom obține digitalizarea sistemului agricol, reducerea considerabilă a produselor consumabile, identificarea și soluționarea eficientă a  dificultăților întâmpinate de agricultori, maximizarea randamentului diferitor culturi”, a subliniat beneficiarul.

Antreprenoarea Neagu Lorina din satul Slobozia Mare, raionul Cahul are o afacere în domeniul prestării serviciilor de agrement și turism. Întreprinderea își desfășoară activitatea în s. Slobozia Mare, pe teritoriul Rezervației „Prutul de Jos”. Serviciile constau în organizarea plimbărilor călare pe cai și căruță, plimbări cu barca pe râul Prut și canalele lacului Beleu, curse cu ATV-uri. 

„Cu ajutorul acestui grant ne dorim să achiziționăm 4 ATV-uri, acestea vor fi utilizate pentru extinderea gamei de servicii - călătorii cu ATV-uri. Avem ca scop promovarea si descoperirea de locuri noi in Republica Moldova, de fapt un altfel de turism – pe patru roți”,  a menționat Neagu Lorina.

Programul de atragere a remitențelor în economie „PARE 1+1” este implementat de către Organizația pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM) din anul 2010 și are drept scop mobilizarea resurselor umane şi financiare ale moldovenilor aflați la muncă peste hotare în dezvoltarea economică durabilă a Republicii Moldova. Programul activează în baza algoritmului „1+1”, astfel încât fiecare leu investit din remitențe este suplinit cu un leu în formă de grant. Suma grantului este de până la 250 000 lei. Beneficiarii de granturi pot fi cetățeni ai Republicii Moldova, care muncesc peste hotare şi beneficiari de remitențe, rude de gradul I.

Vezi Lista companiilor aprobate spre finanțare

{gallery}PARE - 14.06.22{/gallery}

 

Concurs de granturi pentru ecologizarea afacerilor

 

Vrei ca afacerea ta să devină mai prietenoasă  mediului? ODIMM lansează Concursul de granturi în cadrul Programului de Ecologizare a ÎMM. Aplicarea proiectelor investiționale este în regim continuu.

Valoarea maximă a suportului financiar nerambursabil este de până la 200 mii lei. Contribuția proprie este de minim 30 %.

Pentru Concursul de granturi, sunt eligibile companiile active pe piață de până la 2 ani, care au parcurs cu titlu obligatoriu cursurile de intruire antreprenorială din cadrul Programului de Ecologizare a ÎMM.  Pentru afacerile, care au peste 2 ani de activitate, instruirile sunt opționale. 

Depunerea setului de acte pentru Grant se face în regim online: https://bit.ly/3Qhg2UL

Suportul financiar nerambursabil va fi oferit pentru:

 prevenirea poluării, reducerea și gestionarea deșeurilor;

 prevenirea poluării și gestionarea resurselor de apă

 aplicarea modelelor de producție și consum durabile;

 introducerea eco-inovațiilor în procesele tehnologice;

 implementarea planurilor de acțiuni de ecologizare privind utilizarea eficientă a resurselor, etc.

 

Pentru informații suplimentare:

Tel: +373 68 301 287

Email: ecoimm@odimm.md

Cu susținerea ODIMM, poți avea o afacere eco și competitivă!

ODIMM compensează cheltuielile de participare a companiilor autohtone la târguri și expoziții

 

Organizația pentru dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici și mijlocii (ODIMM) facilitează promovarea afacerilor locale prin intermediul expozițiilor și târgurilor. Astfel, toți agenții economici din Republica Moldova, care participă la târguri și expoziții în format fizic sau virtual, au posibilitatea să-și deconteze cheltuielile de participare prin intermediul „Programului de subvenționare a participării agenților economici la târguri și expoziții”, gestionat de ODIMM. Valoarea subvenționării poate fi de la 2 mii lei până la 5 mii lei în funcție de formatul  de desfășurare a expozițiilor și târgurilor. Totodată, depunerea setului de acte necesare pentru decontarea cheltuielilor poate fi realizată exclusiv online.

ODIMM a organizat astăzi, Atelierul de lucru „Avantajele participării la târguri și expoziții”, la care au fost invitați reprezentanții instituțiilor implicate în organizarea și desfășurarea târgurilor și expozițiilor din Republica Moldova: Camera de Comerț și Industrie (CCI), Centrul Internațional de Expoziții Moldexpo” și „PR COMPANY PROJECT”.

În debutul evenimentului, Dumitru Pîntea, director interimar ODIMM a evidențiat importanța târgurilor și expozițiilor în promovarea produselor și serviciilor companiilor autohtone.

„Târgurile și expozițiile sunt parte integrantă ale instrumentelor de marketing, iar participarea întreprinderilor mici și mijlocii este importantă pentru a analiza concurenţa şi de a găsi noi oportunităţi de dezvoltare.  ODIMM susține participarea agenților economici la târguri și expoziții prin rambursarea parțială a cheltuielilor. Astfel, prin Programul de subvenționare a participării agenților economici la târguri și expoziții, companiile participante la expozițiile în format fizic (offline) pot deconta până la 1 mie lei din costul taxei de înregistrare și jumătate (50 %) din costul chiriei spațiului expozițional, dar nu mai mult de 4 mii lei. În cazul expozițiilor virtuale (online), companiile pot beneficia de rambursarea integrală a costului taxei de înregistrare, dar nu mai mult de 2 mii lei”

Reprezentantul Camerei de Comerț și Industrie, a reiterat faptul că târgurile și expozițiile sunt o scenă deschisă pentru promovarea companiilor.

„Unul dintre avantajele târgurilor și expozițiilor îl reprezintă faptul că consumatorii se pot întâlni cu producătorii, care într-un timp scurt, de numai câteva zile, își promovează produsele la cel mai înalt nivel. Practica a dovedit că atât târgul, cât și expoziția este singurul loc care oferă condițiile cele mai favorabile pentru comunicarea și angajarea de discuții și negocieri cu un număr mare de specialiști într-un timp scurt. CCI a RM organizează anual circa 30 expoziții regionale, o expoziție națională - "Fabricat in Moldova" și desigur, expoziții peste hotare, cu genericul "Republica Moldova Prezintă", iar prin organizarea acestor evenimente ne propunem să susţinem antreprenorii autohtoni, să oferim participanţilor posibilitatea de a promova mărfurile şi serviciile naționale, să iniţieze noi relaţii de colaborare şi să studieze mai minuțios piaţa internă" a declarat Mihai Bîlba, vicepreședintele CCI a Republicii Moldova.

Carolina Chiper, Director general al C.I.E. „MOLDEXPO” S.A. s-a referit la obiectivele generale ale expoziţiilor.

„Obiectivele generale ale expoziţiilor şi instrumentele de care dispun manifestările expoziţionale: facilitarea contactelor dintre producători şi cumpărători; platformă eficientă de comunicare; promovarea produselor noi pe piaţa internă şi cea externă; formarea, susţinerea şi consolidarea imaginii pozitive a companiilor; demonstrarea noutăţilor din domeniu; studierea pieţei, confruntarea cererii şi a ofertei; contribuţia la dezvoltarea pieţei şi la apariţia produselor şi serviciilor noi în domeniu; atragerea investiţiilor străine şi dezvoltarea relaţiilor de parteneriat; penetrarea pieţelor noi de desfacere; stabilirea relaţiilor economice cu clienţi noi;  creşterea nivelului vânzărilor și dezvoltarea concurenţei între producătorii autohtoni.”

„Expoziția Proremont Expo este orientată spre atragerea pe o singură platformă a tuturor companiilor, care activează în domeniul imobiliar și amenajării locuințelor. Obiectivul Proremont Expo de la un an la altul este să persevereze, să implementeze toate instrumentele și tehnologiile moderne de comunicare și promovare. Această abordare permite nu doar multiplicarea performanței, dar și obținerea unor rezultate ajustate la realitățile și provocările prin care trece Republica Moldova în ultimii ani”, a declarat Sergiu Chirco, Fondator SRL „PR COMPANY PROJECT”.

Programul de subvenționare a participării agenților economici la târguri și expoziții, gestionat de ODIMM, are ca scop susținerea şi promovarea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, prin rambursarea parțială a cheltuielilor eligibile de participare a agenților economici în cadrul expozițiilor / târgurilor la nivel național şi regional. Prin acest mecanism de suport antreprenorial se urmărește susţinerea producătorilor de mărfuri şi servicii în promovarea pe piaţa internă şi externă a proiectelor, tehnologiilor, know-how, mărfurilor şi serviciilor autohtone, precum și crearea unor condiţii adecvate pentru stabilirea contactelor de afaceri, a parteneriatului şi colaborării interne şi internaţionale. La program pot aplica întreprinderile micro, mici și mijlocii din Republica Moldova, care nu se află în procedură de insolvabilitate și nu înregistrează datorii la bugetul de stat. 

Imagini video pe privesc.eu: https://bit.ly/3NaLKB2

Pentru alte detalii, contactați Direcția Comunicare și RP ODIMM: comunicare@odimm.md, tel 022 22 53 77.

{gallery}Atelier de lucru - 02.06.22{/gallery}

 

ODA recepționează în regim continuu proiecte investiționale pentru accesarea finanțării nerambursabile prin intermediul Programului de retehnologizare și eficiență energetică a întreprinderilor mici și mijlocii. Valoarea maximă a suportului financiar este de până la 2 milioane lei.  

 APLICĂ ACUM: https://bit.ly/3C04sbw


ODA recepționează în regim continuu proiecte investiționale pentru accesarea finanțării nerambursabile prin intermediul Programului de transformare digitală a întreprinderilor mici și mijlocii. Valoarea maximă a suportului financiar este de până la 500 mii lei

 APLICĂ ACUM: https://bit.ly/3nmXN2J


ODA recepționează în regim continuu solicitările de accesare a suportului non-financiar (cursuri de instruire) pentru ecologizarea proceselor de producere și prestare a serviciilor prin intermediul Programului de Ecologizare a ÎMM. Cursurile de instruire în domeniul ecologizării sunt cu titlu OBLIGATORIU pentru toate companiile active pe piață până la 2 ani de activitate care aspiră să acceseze, ulterior, suport financiar nerambursabil în cadrul Programului de Ecologizare a ÎMM.

APLICĂ ACUM: https://bit.ly/3NqBODD


ODA recepționează în regim continuu proiecte investiționale pentru accesarea finanțării nerambursabile prin intermediul Programului de Ecologizare a ÎMM. Valoarea maximă a  grantului este de până la 200 mii lei. Contribuția proprie este de minim 30 %.

Pentru Concursul de granturi, sunt eligibile companiile active pe piață de până la 2 ani, care au parcurs cu titlu obligatoriu cursurile de intruire antreprenorială din cadrul Programului de Ecologizare a ÎMM. Pentru afacerile, care au peste 2 ani de activitate, instruirile sunt opționale. 

 APLICĂ ACUM: https://bit.ly/3GWvUHO

 


ODA anunță recepționarea în regim continuu a solicitărilor de accesare a suportului financiar prin intermediul  “Programului de Creștere și Internaționalizare a ÎMM”.

APLICĂ ACUM: https://bit.ly/3BuW4iu


ODA recepționează în regim continuu formulare de înscriere la cursurile de instruire antreprenorială prin intermediul Programului  „Start pentru Tineri”. Instruirile vor ajuta tinerii să-și proiecteze un plan de afaceri pentru a putea concura ulterior la etapele de finanțare. 

APLICĂ ACUM:  https://bit.ly/3IuU64T


ODA recepționează în regim continuu proiecte investiționale pentru accesarea finanțării nerambursabile prin intermediul Programului “Start pentru Tineri”. Valoarea grantului este de până la 200 de mii lei (70% din valoarea proiectului investițional va fi acoperită de stat și 30% contribuție proprie a aplicantului).  

APLICĂ ACUM:  https://bit.ly/3AGcTIH



ODA recepționează în regim continuu proiecte investiționale pentru accesarea finanțării nerambursabile prin intermediul Programului “PARE 1+1”.

APLICĂ ACUM:  https://bit.ly/3LAQ2BA



ODA recepționează în regim continuu proiecte investiționale pentru accesarea finanțării nerambursabile prin intermediul Programului “PARE 1+2”.

APLICĂ ACUM:  https://bit.ly/3dCqQy5


ODA oferă garanții de stat în regim continuu pentru creditele accesate de la băncile comerciale. Suma garanțiilor acoperă până la 80% din creditele acordate de instituțiile bancare din R.Moldova. 

DETALII DESPRE PRODUSELE DE GARANTARE: https://bit.ly/3afXjET

Granturi pentru retehnologizare și eficiență energetică

 

Întreprinderile mici și mijlocii (ÎMM) din Republica Moldova vor putea accesa finanțare nerambursabilă până la 2 milioane lei din partea statului pentru investiții în utilaje moderne și echipamente de producere a energiei regenerabile. Astăzi, 9 august, Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA) a lansat Programul de retehnologizare și eficiență energetică care va susține companiile, active pe piață de cel puțin 2 ani, să-și sporească competitivitatea și productivitatea pe piața națională și internațională.  

La conferința de lansare a noului Program au participat prim-ministra, Natalia Gavrilița, ministrul Economiei, Sergiu Gaibu, reprezentanți ai partenerilor de dezvoltare, instituțiilor de învățământ superior, Incubatoarelor de afaceri și asociațiilor de afaceri.

Prezentă la eveniment, prim-ministra Natalia Gavrilița a menționat că Executivul va încuraja retehnologizarea afacerilor și implementarea acțiunilor de eficiență energetică. „Prin acest Program, ne propunem să sporim gradul de performanță a întreprinderilor mici și mijlocii, să înlocuim utilajele tehnice ineficiente cu soluții tehnologice moderne și să optimizăm costurile de producere, prin implementarea măsurilor de eficiență energetică.  Astfel, vom ajuta companiile să fie mai eficiente și mai competitive, vom contribui la reducerea presiunii asupra mediului înconjurător și vom veni cu soluții noi pentru actuala criză energetică globală, care ne impune să fim mai eficienți. Sper că această investiție a statului va fi utilă pentru afacerile dumneavoastră, va contribui la crearea locurilor de muncă pentru cetățenii noștri  și la promovarea Republicii Moldova la nivel internațional”, a spus Natalia Gavrilița.

Ministrul Economiei, Sergiu Gaibu a reiterat importanța  modernizării afacerilor autohtone pentru a fi sustenabile. „Retehnologizarea și eficienta energetică sunt priorități pentru businessul din țara noastră, iar Programul lansat astăzi ne va ajuta să transformăm ideile în practică.  Îndemnam antreprenorii să beneficieze de condițiile programului, să acceseze fondurile puse la dispoziție și să-și dezvolte afacerea, retehnologizând-o.”

„Salutăm lansarea noului Program de retehnologizare și eficiență energetică, pregătit cu asistența tehnică a Uniunii Europene. Așteptăm ca acesta să faciliteze punerea în aplicare a unui număr semnificativ de tehnologii moderne pentru sporirea competitivității IMM-urilor din Republica Moldova și pentru reducerea amprentei de carbon a acestora. Datorită noului program, IMM-urile vor avea cu siguranță șanse mai mari de a beneficia de oportunitățile de afaceri existente”, a subliniat Gintautas Baranauskas, șeful-adjunct al secției cooperare, Delegația Uniunii Europene în Republica Moldova.

Directorul interimar al Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului, Dumitru Pîntea a prezentat specificul acestui nou mecanism de suport antreprenorial, care extinde aria de programe a instituției. “O afacere prosperă pornește de la tehnologii moderne, costuri mai mici, vânzări mai mari și consumatori mulțumiți. Acest Program va oferi întreprinderilor un avantaj competitiv pe piață, rezistență și acces la investiții care pot aduce efecte economice imediate prin intermediul schimbării modelului de producție de bază, adaptării la noile tehnologii și optării pentru surse alternative de energie. Prioritate în cadrul Programului se va acorda afacerilor care vor demonstra o evoluție pozitivă a indicatorilor economici în ultimii 2 ani de activitate și celor care își propun eficientizarea și optimizarea consumului de gaze și energie electrică prin înlocuirea echipamentului cu unul modern, mai eficient energetic sau instalarea de surse alternative de energie.”

Astfel, IMM-urile vor putea beneficia de finanțare nerambursabilă de 50% din investiția pentru tehnologizarea și retehnologizarea afacerilor, dar nu mai mult de 2 milioane lei pentru: automatizarea procesului de producție; robotizarea producției; modernizarea liniilor tehnologice existente; soluții IT pentru gestionarea liniilor de producție; reutilarea cu echipamente performante. 

Grantul pentru eficiența energetică va constitui 50% din costul investiției eligibile, dar nu mai mult de 1,5 milioane de lei pentru utilaj, echipament și instalații de producere a energiei regenerabile, care vor asigura  reducerea consumului de energie electrică cu cel puțin 15% față de consumul existent. Resursele financiare nerambursabile vor putea fi utilizate pentru: panouri solare cu sistem de încălzire; panouri fotovoltaice pentru producerea curentului electric; mini instalații eoliene pentru producerea curentului electric; utilaj și echipament tehnologic pentru producerea biogazului; utilaj și instalații pentru încălzire termală.

O condiție importantă pentru participarea la Program este ca fondatorii întreprinderii să fie cetățeni ai Republicii Moldova și să dețină cel puțin 75% din proprietatea întreprinderii/afacerii.

Pentru a participa la Program, solicitanții vor depune un formular de aplicare disponibil pe pagina oficială ODA, vezi link https://formular.oda.md/   
Înscrierile se desfășoară în regim continuu.

Programul de retehnologizare și eficiență energetică este susținut de Guvern pentru o perioadă de 3 ani, cu posibilitatea de a fi prelungit, iar pentru implementarea acestuia au fost alocate în anul 2022 resurse financiare în valoare de 55 milioane lei

Mai multe detalii despre noul Program de retehnologizare și eficiență energetică https://bit.ly/3A8ozTK

Întreaga conferință în format video https://bit.ly/3A86Wn7

 

{gallery}09 august event{/gallery}

Eveniment de prezentare a Fondului FACEM

Ministerul Economiei și Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA) organizează pe data de 20 septembrie, ora 10.00, Evenimentul de prezentare a Fondului pentru Antreprenoriat și Creștere Economică a Moldovei (FACEM)Evenimentul va avea loc la data de 20 septembrie 2022, ora 10:00, în incinta Radisson Blu Leogrand Hotel, str. Mitropolit Varlaam 77, mun. Chișinău (intrarea de pe str. Vlaicu Pîrcălab).

 

În cadrul evenimentului, ne propunem să informăm mediul de afaceri și instituțiile financiare despre Fondul FACEM, precum și oportunitățile de finanțare în dezvoltarea antreprenoriatului local. Prin intermediul noului fond din portofoliul ODA, Ministerul Economiei țintește punerea în aplicare a unui instrument alternativ de finanțare la costuri reduse pentru proiecte investiționale inițiate de antreprenori.

La eveniment vor participa: Prim-ministrul Republicii Moldova Natalia Gavrilița, Ministrul Economiei Sergiu Gaibu, reprezentanți ai partenerilor de dezvoltare, instituțiilor financiare, asociații de business și experți în domeniu.

Persoanele interesate de noul mecanism financiar FACEM, care vor să participe fizic la eveniment, ne pot trimite e-mail comunicare@oda.md în care să indice numele, prenumele, număr de telefon și organizația pe care o reprezintă. Totodată, evenimentul va putea fi urmărit online pe pagina de Facebook și pe platforma privesc.eu.

 

 Totodată, persoanele care vor să asiste online la eveniment și să adreseze intrebări, pot intra pe ZOOM unde va fi asigurată traducerea simultană  https://us02web.zoom.us/j/89946031085#success

 

Domenii ODIMM

Programe și proiecte

PARTENERI

p1  p2  p3  p4  p5  InvestMoldova logo  p7

b1 b2 b3 b4

logofooter

 

 

  • © Toate drepturile rezervate. Actualizat: 27.09.2022.

Soluție

logowbAcest site a fost creat cu susținerea Băncii Mondiale. Actualizarea conținutului a fost finanțată de Uniunea Europeană prin Proiectul „Suport pentru Cadrul Infrastructurii Calității în contextul DCFTA în Republica Moldova”

Search

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY

Dvs. folosiți componenta de ADS Blocker.
Noi nu folosim elemente de publicitate, doar prezentăm produsele proprii sau a donatorilor care promovează unele proiecte sau domenii din economia națională.
Unele funcționalități pot fi blocate, vă rugăm să dezactivați componenta de ADS Blocker.
Mulțumim pentru înțelegere!